Eerste dagen van mijn Gambiaanse leven! - Reisverslag uit Velsen-Noord, Nederland van Ciska Loo - WaarBenJij.nu Eerste dagen van mijn Gambiaanse leven! - Reisverslag uit Velsen-Noord, Nederland van Ciska Loo - WaarBenJij.nu

Eerste dagen van mijn Gambiaanse leven!

Door: Ciska

Blijf op de hoogte en volg Ciska

13 Januari 2015 | Nederland, Velsen-Noord

Hoi allemaal!

Hier is hij dan, mijn eerste blog vanuit Gambia!
Het is pas mijn vijfde dag hier in The Gambia maar er is al zoveel gebeurd, ik heb al zoveel gezien.. Ook weet ik niet wanneer we weer internet hebben omdat ik dat thuis alleen op mijn telefoon heb (je kunt me dus appen!) dus vandaar dat ik nu al wat ervaringen met jullie wil delen!
Wat een volle, drukke en fijne dagen zijn het geweest. Ik zal maar even bij vrijdag beginnen :)

Vrijdag ben ik van Amsterdam naar Banjul gevlogen. Ik moest om kwart voor vijf mijn bed uit maar had toen precies.. Nul uur geslapen! Op het vliegveld kon ik zo doorlopen, er waren geen problemen.. Gelukkig maar want bij Jordy ging het wat lastiger omdat we natuurlijk met een enkeltje deze kant op zijn gekomen (al is hij er nu ook gewoon, dus ach..). In het vliegtuig duurde het vooral lang. Vaak slaap ik al voor het vliegtuig van de grond is gekomen maar ik heb geen oog dicht gedaan. Adrenaline noemen ze dat geloof ik :) Om drie uur lokale tijd (het is hier een uurtje vroeger dan in Nederland) kwam ik aan op het vliegveld van Gambia. Wat een heerlijke warmte toen we naar buiten kwamen en ik zag vanaf de trap van het vliegtuig Jordy al staan! Nog even werd gemeten of ik koorts had, toen moest ik een stempel halen en toen begon het wachten op mijn twee overvolle koffers. Uiteraard zaten ze pas bij de laatste lading. Een mooie kans voor de Gambianen om me aan te spreken over mijn koffers, of ik geld wilde wisselen, wat ik eigenlijk kom doen en of ik al een vriend heb, waarna de mededeling volgde dat je van hen best een blanke en een donkere vriend mag hebben, haha.
Mijn koffer moest nog door een soort scan en toen kon ik naar Jordy! Samen met Buba, een hele aardige touringguide en vriend van Jordy plus zijn familie gingen we in onze eigen auto (nouja, gehuurd van Go for Africa) richting het huis van Buba! Daar brak Buba de sleutel in het slot af dus we bleven nog even buiten zitten, ze hebben hele leuke mooie kinderen dus dat was geen probleem :) We hebben binnen geluncht (Jordy had spaghetti gemaakt en er 's ochtends al heen gebracht) en we hebben dat samen uit een grote schaal gegeten. Ik probeer vooral niet te kijken hoe de mensen het eten met hun handen naar binnen werken en hoe de kinderen met hun zandhandjes in de schaal graaien. Beter voor mijn eetlust.
Na nog wat zitten en praten (het leven is hier eigenlijk compleet buiten) kreeg ik mijn eerste Attaya. Dat is een hele, hele zoete thee (volgens mij was de verhouding thee/suiker 2:1!). Wat was het sterk, en uhm.. Niet lekker!, maar ik heb het uiteraard opgedronken. Na de Attaya gingen we dan.. Naar huis!
Ons huisje is heel leuk! Er is een grote woonkamer (waar we dus eigenlijk nog niet echt komen), een wc, een douche (die is zo koud dat een emmer met een kopje veel fijner is!), een grote slaapkamer, een keukentje (gasstel gebruiken we tot nu alleen voor thee, we (oké.. Jordy) koken/kookt buiten op houtskool) en het allerbeste.. Een hele relaxte ommuurde veranda waar we de hele tijd kunnen zitten. We hebben hem inmiddels ingericht met een soort groot hard bed en er staan stoeltjes en een tafel. Het is hier de hele dag heerlijk weer dus we zitten daar prima! Ook is er een enorme tuin waar hele lekkere sinaasappels groeien, schapen, kippen en fazanten lopen en waar twee Gambianen ook een huisje hebben die allebei heel aardig zijn. 1 van hen vult ook onze watervoorraad aan, en er is een waterput waar we water uit kunnen halen.

Als je de poort uitloopt ben je meteen in het echte Gambiaanse leven. Wauw, wat is dat superleuk zeg! Overal, maar dan ook echt overal wonen hele mooie Afrikaanse kindjes die allemaal Tubab (blanke) roepen, je hand vast houden en naar je toe rennen. In de buurt zitten allemaal kleine winkeltjes in soort muur/hokje waar je wat simpele dingen zoals brood, eieren (dan moet je vroeg zijn), koffie, snoepjes e.d. Kunt kopen. Je hebt er heel lekker brood, tapalapa, het is een soort stokbrood dat je ook met pasta kunt bestellen, zo'n brood kost dan 10 dalasi (20 cent). We wonen vlakbij het strand. Je komt eerst bij een grote weg, als je een behoorlijk stuk langs die weg loopt kom je bij 'beach side'. Dat is een markt waar je eigenlijk al het eten dag je nodig hebt kunt krijgen. Daar is ook de grote vismarkt op het strand, hier komen twee keer per dag de vissersboten aan. Ik ben er al 1 keer alleen geweest, toen heb ik een matras gekocht voor op dat buitenbed en meegesleept naar ons huisje. Onderweg spreekt steeds iedereen je aan, ik heb al heel wat huwelijksaanzoeken gehad.. En dat binnen die twee uurtjes. Ik snap wel dat ze denken dat ze kans maken want naar mijn idee loopt iedere blanke hier met een Gambiaan aan de hand..
Verder doe ik eigenlijk nog alles samen met Jordy, niet vervelend!, we zijn bij verschillende mensen thuis geweest, naar de grote markt in Serekunda, naar de markt bij Turntable.. En dat uiteraard allemaal per minibus. Dat werkt zo.. Je wacht op een busje.. Als je er 1 vindt die de goede kant op gaat dan moet je rennen en PROPPEN. Er wordt geduwt.. Getrokken.. En het kan 2 minuten of wel drie kwartier wachten zijn. Geloof me, een hele ervaring! Onderweg zie je ook echt van alles. Veel lijkt heel erg op Malawi.. Alles wordt op hoofden gedragen.. Op fietsen stapelen ze torenhoog en er lopen overal geiten.. Kippen.. En gekko's. Het is heel bijzonder en mooi om te zien allemaal! Jordy noemt het allemaal graag.. Gambian experience, haha. Jordy weet trouwens superveel, wat wat kost.. Waar we heen moeten (dat kunnen we met mijn richtingsgevoel wel gebruiken) en hij kent veel mensen. We hebben het samen superleuk! Nouja, op een kleine relatiecrisis na omdat ik de wc-deur dichtdeed die blijkbaar niet meer open kon. Toen de deur uiteindelijk weer open was, was de crisis ook over, haha.

Gisteren ben ik ook voor de eerste werkafspraak weggeweest, Jordy bracht me naar de go for Africa/ffyp compound waar we eerste heel lang hebben overlegd en daarna zijn we naar Yaay gegaan, 1 van kinderen met een handicap waarmee ik mag gaan werken. Het was vooral heel erg heftig. Het meisje heeft grote wonden, is incontinent en wordt behoorlijk aan haar lot overgelaten. In de komende tijd hoop ik dat ik er voor haar mag zijn, heel veel liefde uit mag delen en haar les kan gaan geven. Dat gaat nog een leuke uitdaging worden want ze spreekt al wel vijf hele woorden Engels, haha.
Vandaag zijn we lekker op het strand.. :)

Tot de volgende blog! Reageer gerust, vind ik heel leuk!

Liefs!

  • 13 Januari 2015 - 13:55

    Cata:

    Hoi Ciska,
    Je bent al weer lekker op dreef!!
    Ik lees je eerste verslag samen met je moeder die hier äan het werk" is.

    Als een vis in `t water daar lijkt me.
    Tot gauw,
    Catja

  • 13 Januari 2015 - 13:57

    Louis&Patricia:

    Lieve Ciska en Jordy,
    Leuk om het eerste verslag te lezen!
    Omdat we samen de filmpjes hebben bekeken vlak voor vertrek hebben we een beter beeld van hoe het er bij jullie uitziet. Ik zie ook het lieve gehandicapte meisje voor me met haar lieve lach. Ze boft dat ze jou nu in haar buurt heeft!
    Geniet samen van jullie leventje daar!
    Liefs en dikke kus voor jullie tweetjes van ons allemaal.
    Xxxx

  • 13 Januari 2015 - 13:58

    Nienke:

    Lieve Azungu's

    Wat fijn om weer wat van jullie te horen! Wauw en als ik dit lees dan ben ik weer helemaal terug in Malawi ;)
    Wat fijn dat het huis al lekker helemaal af was toen je aankwam Cis.
    Ik wens jullie het allerbeste daar. Geniet ervan!

    Veel liefs, Nienke

  • 13 Januari 2015 - 14:06

    Ciska:

    Hee lieve Cis!

    Wat heb je al veel dingen meegemaakt zeg. Super fijn dat je zo geniet van alles wat je daar ziet en doet.
    Cool dat ze daar ook minibusjes hebben, die vond ik in Malawi ook altijd zo cool. Pas goed op jezelf enneee.. niet met een Malawi trouwen he ;P. Pas goed op jezelf en op Jordy! Liefs

  • 13 Januari 2015 - 14:30

    Juliette Boot:

    Heeee Cis,
    Fijn om je belevenissen te lezen en te zien dat je het zo geweldig naar je zin hebt!! Volgens mij zitten jullie daar samen helemaal op zijn plek. Mooi om te lezen dat je aan de slag gaat met een kindje dat het zo ontzettend nodig heeft en waarbij jij je "ei" helemaal kwijt kunt! Cis ik heb alle vertrouwen in je dat het goed gaat, geniet van alles samen met Jordy!
    Kus, Juliette

  • 13 Januari 2015 - 18:48

    Eveline:

    Wat schrijf je enthousiast en aanstekelijk! Ik zie alles meteen helemaal voor me en kan me dan ook goed voorstellen dat jullie het daar naar je zin hebben! Geniet ervan, maar volgens mij doen jullie dat al en komt dat ook wel goed. Groetjes aan Jordy!

    Liefs,
    Eveline

  • 13 Januari 2015 - 19:04

    Francien:

    geweldig verslag Ciska, om van te genieten.
    Heerlijk weer zo'n entousiasteling over The Gambia.
    Van mij mag je vaak schrijven over al je belevenissen, zo blijf ik helemaal bij en ben ik helemaal op de hoogte als ik kom!!
    Groetjes,
    Francien

  • 13 Januari 2015 - 21:06

    Jose:


    wauw weer supermooi gedaan cis zo zijn we er toch een klein beetje bij!

  • 13 Januari 2015 - 21:09

    Corina Van De Loo:

    Hoi Ciska,

    Wat fijn om op deze manier weer op de hoogte te kunnen blijven van jullie avontuur. Ik heb je verhaal met plezier gelezen,zie het helemaal voor me.Deann is jarloers op de gekko's in jullie tuin. 'Vet',riep hij.Hij wil er graag een keertje foto's van zien. En wij zijn een beetje jarloers op jullie dagje aan het strand.Hier is er momenteel alleen regen en wind.We kijken uit naar het volgende verhaal.Veel plezier saampjes.

    Groetjes van ons allemaal xxx

  • 14 Januari 2015 - 13:32

    Sietse:

    Klinkt nu al super! Ben erg benieuwd naar alle belevenissen van je!. Geweldige tijd gewenst daar!

  • 14 Januari 2015 - 17:22

    Gea Vink:

    Bedankt voor een dagje Gambia. Zoals jij schrijf is het net alsof ik er was. Geniet lekker. En ben blij dat de crisis over is. Haha xxxxx

  • 14 Januari 2015 - 22:03

    Wilco:

    Leuk verhaal Cis! Groetjes aan je mannetje! Gefeliciteerd met je vader!

    Dikke kus van ons allemaal XXX

  • 14 Januari 2015 - 23:40

    Opa En Oma Kanis:


    Hallo Ciska,
    Ben je al een beetje gewend in Gambia? Je eerste reisverslag hebben wij gelezen
    en was erg leuk. We zijn benieuwd naar de volgende. Groetjes aan Jordy en geniet er samen van.
    Lieve groetjes van opa en oma. xx.

  • 15 Januari 2015 - 13:58

    Opa En Oma V.d. B:

    Hoi Cis,
    Wat een geweldig verslag. We hebben het met veel plezier gelezen.
    Wat leuk dat je ook wat foto's hebt doorgestuurd. Ziet er allemaal goed uit, is heel lang geleden dat we Jord hebben gezien, en wat een schattige kindjes. Genieten jullie van alles!!!!
    Dikke knuffel ook voor Jordy natuurlijk.

    Groetjes opa en oma.


  • 17 Januari 2015 - 15:44

    Suze Van Donkelaar:

    Hoi Ciska,

    Wat een leuk verhaal.
    Via tante Jannie {je schoonmoeder} kwamen we op deze site.
    Leuk om Jordy en jou te volgen en zo te horen wat jullie allemaal doen.

    Groetjes,
    Fam. van Donkelaar- van de Bovenkamp.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Velsen-Noord

Ciska

Hoi! Over ongeveer twee maanden is het zo ver. Dan ga ik terug naar Afrika! Jordy vertrekt 24 november al richting Gambia en in januari zal ook ik naar Gambia afreizen. We zullen hier blijven zo lang als het werk nuttig is, we het naar ons zin hebben en het financieel mogelijk is. Hier zullen Jordy en ik allebei gaan werken in het onderwijs. Ik zal werken vanuit de organisaties Future for young people en Go for Africa. Het één zal zich richten op het werken met de leerkrachten van de Tanjeh Lower Basic School in Tanji, waar Jordy en ik ook ons huisje hebben. Voor Go for Africa zal ik werken in het Bendula project. Het Bendula project biedt onderwijs en zorg aan kinderen met een handicap in Tanji. Daarnaast kijk ik er naar uit om enorm te gaan genieten van de mooie Afrikaanse mensen, de warmte, de eenvoud en het leven met Jordy :-) Via deze blog zal ik jullie af en toe op de hoogte houden van de voorbereidingen en straks ook van de belevenissen! Groetjes Ciska (Je kunt je aanmelden voor deze blog! Dan krijg je automatisch een mailtje als ik een blog heb geschreven)

Actief sinds 11 Nov. 2014
Verslag gelezen: 885
Totaal aantal bezoekers 109942

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 10 December 2015

Gambia!

Landen bezocht: